Reklama jest dźwignią handlu i jak najbardziej trzeba się z tym stwierdzeniem zgodzić. W takiej sytuacji trzeba mieć na uwadze, że poza nowoczesnymi formami reklamy w dalszym ciągu wiele firm decyduje się na działania marketingowe rodem z ubiegłego stulecia. Skoro już przy takich jesteśmy, na pewno nie można przejść obojętnie wobec plakatów, które w dalszym ciągu cieszą się ogromną popularnością. Tak więc warto by się zastanowić, jak taki plakat przygotować. Oczywiście wszystkim może zająć się tutaj agencja reklamowa, choć nie ma takiej potrzeby, bo treść plakatu wykonać możecie osobiście. Ważne jednak abyście pamiętali o kilku bardzo ważnych aspektach.

CMYK

W pierwszej kolejności trzeba podnieść się do jego kolorystyki. Najważniejsze jest bowiem to, aby plakat do druku był przygotowany w palecie kolorystyki CMYK. Nie jest to zadanie trudne i szczególnie nie będziecie musieli się tutaj nagimnastykować, bo w każdym programie graficznym, w którym przygotowuje się plakaty taka paleta kolorów jest dostępna. Także i w tych zupełnie darmowych, które nie są pełną wersją się ona znajduje. Zauważmy, że istnieją drukarnie, które drukują w palecie barw Pantone, choć jeśli Was o tym nie poinformowano, to przygotowanie pliku w palecie Pantone czy RGB sprawi, że plakat po wydrukowaniu będzie wyglądał inaczej, niż widzicie to na monitorze.

300 dpi

Ważne jest także to, aby plakat był dobrze widoczny. W tym celu trzeba go przesłać w rozdzielczości 300 dpi. Jeśli zapiszesz go w niższych wartościach, to druk może być mało widoczny. Zapamiętaj też, że jeżeli plakat ma większy wymiar, nie ma potrzeby zapisywać go w większych wartościach. Będzie to wówczas tylko niepotrzebnie obciążało wagę samego pliku.

Spady

Spady to nic innego jak zadruk, a więc ta część plakatu, która zostanie obcięta, aby dostosować go do odpowiedniego wymiaru. W tym przypadku musicie zapoznać się z wymaganiami poszczególnych drukarni, choć najczęściej nie jest to więcej niż 3-4 milimetry z każdej ze stron.

To oczywiście podstawowe wymagania, ale nie wszystkie. Pamiętajcie też, że teksty na plakacie powinny być przekształcone na krzywe, a w niektórych programach dodatkowo spłaszczone. Poza tym ważny jest także sam plik takiego plakatu. Większość drukarni przyjmie plik w formacie PDF. Poza nim często obsługiwane są także pliki JPG, TIFF, CDR czy PSD.

Jak zatem widzicie, przygotowanie plakatu musi zająć nieco czasu, choć wcale nie jest tak trudne, jak się Wam może wydawać. Warto spróbować zabrać się za niego osobiście.