Choć handel internetowy świeci triumfy od wielu lat, to sklepy stacjonarne, wbrew prognozom sceptyków, ciągle mają się dobrze — i nie dotyczy to wyłącznie sklepów spożywczych. Zakupy on-line rządzą się swoimi prawami i są popularne między innymi dlatego, że poza niższymi cenami, większą możliwością wyboru i oszczędnością czasu, wynikająca z braku konieczności zwiedzania sklepów w różnych rejonach swojego miejsca zamieszkania, oferują dobrą ochronę kupującego. To właśnie handel internetowy wprowadzi zasadę, według której możemy zwrócić zakupiony towar w ciągu 14 dni bez konieczności podawania przyczyny zwrotu. Warto przyjrzeć się, jakie prawa przysługują klientom, którzy korzystają ciągle ze sklepów stacjonarnych.

Stacjonarnie, czyli jak?

Przede wszystkim w polskim prawie jasno powiedziane jest, że jeśli kupujemy towar poza sklepem stacjonarnym sprzedawcy (a więc choćby na osławionych pokazach garnków czy innych akcesoriów, sprzedawanych za obłędne kwoty w trakcie pokazów w wynajętych salach konferencyjnych czy hotelach) mamy takie same prawa, jak w przypadku zakupów internetowych. Jeśli sprzedaż nastąpiła w takim miejscu, możemy bez słowa wyjaśnienia odesłać towar na adres sprzedawcy i żądać zwrotu gotówki, zaznacza radca z kancelarii pbkb-adwokaci.pl. Inaczej kwestia wygląda, kiedy robimy zakupy w sklepie stacjonarnym. W takiej sytuacji niestety mamy mniejsze prawa niż jako nabywca w sklepie internetowym, ponieważ sprzedawca może odmówić przyjęcia zwrotu takiego towaru, który nie wymaga wymiany z powodu wad. Jednym słowem w sklepie stacjonarnym nie możemy oddać zakupionego towaru z powodu tego, ze po prostu się rozmyśliliśmy. Jedynym warunkiem zwrotu jest wada produktu: w takich sytuacjach sprzedawca wymienia towar bądź zwraca kwotę jego zakupu.

Zakupy stacjonarne ciągle na topie

Nie da się ukryć, że sklepy stacjonarne będą jednak wychodziły ze starcia z internetową konkurencją obronną ręką, ponieważ część klientów będzie zawsze chciała przymierzyć bądź samemu sprawdzić interesujący ich produkt, część nie będzie chciała czekać na dostawę ze sklepu internetowego, a część po prostu preferuje tradycyjne formy zakupów. Dodatkowo zdecydowana większość dużych marek wycenia swoje towary tak samo zarówno w sklepie internetowym, jak i stacjonarnym. Wbrew stereotypowemu mniemaniu zakupy stacjonarne są również ciągle silnie chronione przed nieuczciwymi sprzedającymi, ponieważ w przypadku wad zakupionego towaru możemy żądać jego wymiany bądź zwrotu pieniędzy. Różnica na niekorzyść zakupów stacjonarnych polega wyłącznie na tym, że nie mamy w nich prawa na zwrot towaru bez podawania przyczyny, co możemy bez trudu uzyskać kupując przez Internet. Jednak większość klientów sklepów stacjonarnych będzie im wierna, mimo mniejszych praw — bardziej niż przywileje związane ze zwrotem cenią oni oszczędność czasu, związaną z tym, że przed zakupem można na własne oczy obejrzeć dany przedmiot. Warto pamiętać, że nawet kupując w sklepie internetowym, który ma oddziały stacjonarne i zamawiając odbiór osobisty właśnie w takim salonie stacjonarnym ciągle przysługuje nam prawo zwrotu bez podania przyczyny.